FAQ
Ποιο είναι το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης;
- Νηπιαγωγείο: Νηπιαγωγείο: Συνδυασμός γλωσσικής εκπαίδευσης, κοινωνικής ανάπτυξης και δημιουργικότητας, μέσω δραστηριοτήτων όπως παιχνίδι, τέχνες και γλωσσικά μαθήματα. Γλώσσα επικοινωνίας τα γερμανικά.
- Δημοτικό: Γερμανικό πρόγραμμα σπουδών, με 5ωρη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας με βάση τα ελληνικά προγράμματα σπουδών. Έμφαση στη γερμανική και στην ελληνική γλώσσα, στις φυσικές και κοινωνικές επιστήμες, τέχνες, μουσική και αθλητισμό.
- Γυμνάσιο: Πρόγραμμα σπουδών σε 2 γλώσσες (περ. 60% γερμανικά, 40% ελληνικά), με διδασκαλία γλωσσών, φυσικών και κοινωνικών επιστημών, και προετοιμασία για το DIA και τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
- Λύκειο: Ευελιξία στην επιλογή μαθημάτων με στόχο την προετοιμασία για το Διεθνές Γερμανικό Απολυτήριο (DIA) και τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Μαθήματα και από τα τρία επιστημονικά πεδία (Γλώσσες και τέχνες – Θετικές επιστήμες – Κοινωνικές επιστήμες). Δεν υπάρχουν κατευθύνσεις όπως στο ελληνικό σύστημα. Οι βαθμοί της 11ης και 12ης τάξης μετράνε για τη διαμόρφωση του τελικού μέσου όρου του απολυτηρίου DIA. Στη 12η τάξη υπάρχουν και 5 εξεταζόμενα μαθήματα (3 γραπτά και 2 προφορικά, όχι μόνο στη γερμανική γλώσσα)
Σε ποιες γλώσσες γίνεται η διδασκαλία και ποιο είναι το επίπεδο εκμάθησης της γερμανικής γλώσσας;
- Νηπιαγωγείο: Η διδασκαλία γίνεται στα γερμανικά, από νηπιαγωγούς που κατανοούν και μιλούν και ελληνικά
- Δημοτικό: Η διδασκαλία γίνεται στα γερμανικά. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας διδάσκεται 5 ώρες την εβδομάδα, σύμφωνα με τις οδηγίες του ελληνικού Υπουργείου.
- Γυμνάσιο: Η διδασκαλία γίνεται κατά 60% στα γερμανικά και 40% στα ελληνικά.
- Λύκειο: Συνεχίζεται η εκπαίδευση σε δύο ή και περισσότερες γλώσσες, με έμφαση στην προετοιμασία για το Διεθνές Γερμανικό Απολυτήριο (DIA).
Τι είναι το DIA (Διεθνές Γερμανικό Απολυτήριο);
Το DIA είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο απολυτήριο που επιτρέπει την πρόσβαση σε πανεπιστήμια στη Γερμανία, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και σε όλο τον κόσμο. Στο DIA περιλαμβάνεται και το ελληνικό Απολυτήριο Λυκείου και γι΄αυτό οι τελειόφοιτοί μας έχουν το δικαίωμα συμμετοχής και στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, την ίδια χρονιά της απόκτησης του DIA.
Ποια πλεονεκτήματα έχει το παιδί μου με αυτό το απολυτήριο;
Το Διεθνές Γερμανικό Απολυτήριο (DIA) επιτρέπει την πρόσβαση σε όποια πανεπιστημιακή σχολή και τμήμα της Γερμανίας επιθυμεί ο απόφοιτος, ανεξάρτητα από τα μαθήματα τα οποία διδάχθηκε στις τάξεις του Λυκείου και στα οποία εξετάστηκε στις τελικές εξετάσεις του Abitur και χωρίς επιπλέον εξετάσεις εκτός σχολείου.
Δεν περιορίζεται δηλαδή από κατεύθυνση ή προσανατολισμό, όπως συμβαίνει με το απολυτήριο του ελληνικού λυκείου. Π.χ. ο μαθητής μπορεί να έχει παρακολουθήσει μαθήματα κυρίως θεωρητικά και να σπουδάσει σε πολυτεχνική σχολή της Γερμανίας.
Επίσης το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει υποχρεωτικά μέχρι την τελευταία τάξη το μάθημα της Μουσικής ή των Καλλιτεχνικών, για μαθητές που έχουν κλίση στις καλές τέχνες.
Με το απολυτήριο DIA ο απόφοιτος εισάγεται σε όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Τέλος, με την απόκτηση του απολυτηρίου DIA, οι απόφοιτοί μας έχουν το δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, στο τέλος της 12ης τάξης (Γ’ Λυκείου).
Το απολυτήριο είναι αναγνωρισμένο στην Ελλάδα;
Το DIA είναι απολυτήριο του γερμανικού κράτους , δηλαδή ο απόφοιτος της ΓΣΘ θεωρείται απόφοιτος δημοσίου σχολείου της Γερμανίας. Είναι λοιπόν ισότιμο και ισοδύναμο με το απολυτήριο του ελληνικού λυκείου. Ως εκ τούτου είναι αυτονόητο ότι ο κάτοχός του δικαιούται να συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως και ο απόφοιτος του ελληνικού λυκείου. Επίσης αναγνωρίζεται και σε άλλες περιπτώσεις (π.χ. διορισμός στο Δημόσιο, ΑΣΕΠ κλπ).
Άλλωστε το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει και στοχευμένη συστηματική προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις, από Έλληνες καθηγητές και ελληνικά βιβλία και χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση. Τα μαθήματα αυτά είναι προαιρετικά και απευθύνονται μόνο σε αυτούς που επιθυμούν να προετοιμαστούν για τις Πανελλαδικές.
Πέρα λοιπόν από τις τυπικές προϋποθέσεις, το DIA εξασφαλίζει και ουσιαστικά, με την κατάλληλη προετοιμασία, τη συμμετοχή στην πανελλαδικές εξετάσεις.
Πώς γίνεται δεκτός κάποιος σε ΑΕΙ Γερμανίας; Με εξετάσεις;
Στη Γερμανία δεν υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις. Ο υποψήφιος εισάγεται με το βαθμό του απολυτηρίου του. Φυσικά και εκεί υπάρχουν σχολές που έχουν μεγαλύτερη ή μικρότερη ζήτηση (π.χ. Ιατρική), οπότε απαιτείται μεγαλύτερος ή μικρότερος βαθμός απολυτηρίου. Σε γενικές γραμμές πάντως, οι περισσότερες σχολές δεν έχουν συγκεκριμένες βάσεις εισαγωγής και οι κάτοχοι του απολυτηρίου DIA γίνονται δεκτοί χωρίς άλλες διαδικασίες, παρά μόνο με την κατάθεση του απολυτηρίου τίτλου. Δεν υπάρχει θεσμός αντίστοιχος των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Ένα θετικό που ισχύει στη Γερμανία είναι ότι υπάρχει και η διαδικασία της αναμονής, δηλ. αν ο βαθμός δεν επαρκεί για την εισαγωγή π.χ. στο πρώτο εξάμηνο, ο απόφοιτος μπορεί να περιμένει ένα ή περισσότερα εξάμηνα, οπότε η αναμονή προσθέτει μόρια στη βαθμολογία του, χωρίς να χρειαστεί ο ίδιος να κάνει κάτι επιπλέον.
Το σημαντικό είναι ότι για τα γερμανικά πανεπιστήμια ο κάτοχος του DIA θεωρείται απόφοιτος σχολείου της Γερμανίας (Bildungsinländer), ανήκει δηλαδή στο 97% των εγχώριων υποψηφίων και όχι στο ποσοστό των αλλοδαπών υποψηφίων.
Μπορεί να διοριστεί κανείς στο δημόσιο χωρίς να έχει ελληνικό απολυτήριο Λυκείου;
Ναι, μπορεί. Όπως αναφέρεται και παραπάνω, το DIA είναι απολυτήριο κρατικό, ισότιμο και ισοδύναμο με το απολυτήριο ελληνικού λυκείου, και συνεπώς δίνει τα ίδια δικαιώματα στον κάτοχό του με αυτά του ελληνικού απολυτηρίου.
Μπορεί να δώσει κανείς αργότερα πανελλαδικές;
Ναι, ισχύει ό,τι και για τον απόφοιτο ελληνικού λυκείου.
Είναι υποχρεωτικό να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις όποιος μαθητής παρακολουθήσει το πρόγραμμα προετοιμασίας των πανελλαδικών;
Όχι, ο μαθητής δεν είναι υποχρεωμένος να δηλώσει συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τι αλλάζει για τα παιδιά που φοιτούν στη ΓΣΘ από το δημοτικό, σε σχέση με το τωρινό πρόγραμμα;
Το Νηπιαγωγείο και το τετρατάξιο Δημοτικό της ΓΣΘ θα συνεχίσουν να λειτουργούν με γερμανικό πρόγραμμα σπουδών και πέντε έως έξι ώρες διδασκαλίας Νέων Ελληνικών εβδομαδιαίως.
Από την 5η τάξη και μετά τα παιδιά συνεχίζουν σε γερμανικό πρόγραμμα σπουδών, με κανονική (σύμφωνα με τα ελληνικά προγράμματα σπουδών) διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, ενώ σταδιακά μπορούν να επιλέγουν κι άλλα μαθήματα στα ελληνικά (π.χ. Θρησκευτικά από την 5η και Αρχαία Ελληνικά από την 7η τάξη). Από τη 10η τάξη και μετά δημιουργούνται νέα τμήματα, στα οποία αναμειγνύονται με μαθητές που εισήλθαν στο σχολείο στην 7η τάξη. Στις τελευταίες 3 τάξεις του σχολείου (10-12) υπάρχει μεγάλη ευελιξία τόσο ως προς την επιλογή των μαθημάτων όσο και ως προς τη γλώσσα διδασκαλίας (π.χ. μπορούν να διδάσκονται την Ιστορία, την Κοινωνιολογία και τη Χημεία στα ελληνικά).
Επιπλέον, και οι μαθητές που προέρχονται από το Δημοτικό της ΓΣΘ έχουν τη δυνατότητα να προετοιμαστούν για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και να συμμετάσχουν σε αυτές, εφόσον το επιθυμούν.
Τι προετοιμασία χρειάζεται για να φοιτήσει ένα παιδί στη ΓΣΘ;
Προϋπόθεση για τη φοίτηση ενός παιδιού στη ΓΣΘ είναι η γνώση της γερμανικής γλώσσας, γιατί η διδασκαλία αρκετών μαθημάτων γίνεται από την αρχή στα Γερμανικά.
Συγκεκριμένα,
α) για τη φοίτηση στο Γερμανικό Δημοτικό: το παιδί προετοιμάζεται κανονικά στο νηπιαγωγείο της ΓΣΘ. Κατ´ εξαίρεση μπορεί να εισαχθεί παιδί στην Α´ Δημοτικού με την προϋπόθεση ότι έχει τις απαραίτητες γνώσεις Γερμανικών και εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις.
β) για την εισαγωγή στην 7η τάξη: συνιστάται να αρχίζει προετοιμασία στα Γερμανικά από την 4η τάξη του δημοτικού, η οποία ολοκληρώνεται στην 6η δημοτικού. Οι υποψήφιοι για εισαγωγή στην 7η τάξη (Α’ Γυμνασίου) πρέπει να παρακολουθήσουν τα Προπαρασκευαστικά Τμήματα εκμάθησης της γερμανικής γλώσσας, τα οποία γίνονται στις εγκαταστάσεις της ΓΣΘ, για μαθητές της 5ης και 6ης τάξης του ελληνικού δημοτικού σχολείου. Στην 5η τάξη η συμμετοχή είναι προαιρετική, ενώ στην 6η υποχρεωτική. Στο τέλος της 6ης τάξης διενεργούνται οι εισαγωγικές εξετάσεις.
Πώς μπορώ να παρακολουθήσω το παιδί μου, αφού δεν γνωρίζω Γερμανικά;
Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει ο γονιός Γερμανικά. Στο σχολείο μας φοιτούν πολλά παιδιά που δεν έχουν κάποια σχέση με τη Γερμανία. Η σωστή παρακολούθηση των μαθημάτων και η επιμέλεια εκ μέρους των μαθητών, είναι κατά κανόνα αρκετά για να ανταποκριθεί ο μαθητής στις απαιτήσεις του σχολείου. Εξάλλου, είναι γενικά επιθυμητό ο μαθητής να προετοιμάζεται για τα μαθήματα μόνος του. Η παρακολούθηση εκ μέρους του γονέα είναι καλό να περιορίζεται στον έλεγχο της συνέπειας και της επιμέλειας του παιδιού.
Θα μάθει το παιδί μου Ελληνική γλώσσα και ιστορία σε ικανοποιητικό επίπεδο;
Το πρόγραμμα σπουδών της ΓΣΘ περιλαμβάνει τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας σε επίπεδο μητρικής και σύμφωνα με την ύλη των Νέων Ελληνικών του ΥΠΕΘ.
Η ιστορία διδάσκεται επίσης σύμφωνα με το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών στις τάξεις 7-9, για τους μαθητές που εισάγονται στην 7η τάξη από ελληνικό δημοτικό. Αυτοί που βρίσκονται στο σχολείο από το δημοτικό διδάσκονται το μάθημα της Ιστορίας με βάση το γερμανικό πρόγραμμα σπουδών. Όλοι όμως έχουν τη δυνατότητα από τη 10η τάξη και μετά να διδαχθούν την Ιστορία στα ελληνικά.
Επίσης, στην 7η τάξη υπάρχει η δυνατότητα επιλογής μεταξύ των Αρχαίων Ελληνικών (γλώσσα διδασκαλίας η Ελληνική και ύλη που προετοιμάζει για την πιθανή συμμετοχή του μαθητή στις πανελλαδικές) ή των Γαλλικών.
Στις τάξεις 7-9 διδάσκονται επίσης στην ελληνική γλώσσα τα Θρησκευτικά και η Κοινωνιολογία.
Μπορεί το παιδί μου να μετεγγραφεί σε ελληνικό σχολείο και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του;
Από τυπική άποψη η μετεγγραφή σε ελληνικό σχολείο είναι δυνατή σε όλες τις τάξεις και ανά πάσα στιγμή. Από πρακτική άποψη είναι επίσης δυνατό να παρακολουθήσει ο μαθητής ένα ελληνικό σχολείο, αφού η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε επίπεδο μητρικής είναι εξασφαλισμένη και το περιεχόμενο των περισσότερων μαθημάτων δεν απέχει πολύ από αυτό του ελληνικού σχολείου.
Αυτό που διαφοροποιεί τη ΓΣΘ από το ελληνικό σχολείο είναι η μέθοδος διδασκαλίας και η λογική των προγραμμάτων σπουδών, που έχουν ως αρχή τη μαθητοκεντρική διδασκαλία και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του μαθητή. Ο μαθητής ασκείται σε σύγχρονες μεθόδους μάθησης και στην ικανότητα να επιλύει προβλήματα και να εργάζεται αυτόνομα. Η βασική αρχή του εκπαιδευτικού συστήματος της ΓΣΘ είναι, να «μαθαίνω να μαθαίνω», μια αρχή που διέπει όλα τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα των ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ.